Dag 12 Rammang Rammang

4 augustus 2023 - Salenrang, Indonesië

Na een betere nachtrust dan verwacht zijn we vanmorgen al vroeg wakker geworden. 6uur om precies te zijn. We waren klaar wakker. Om 07:30uur heeft Ikhsan ons weer opgehaald voor vertrek richting Rammang Rammang.

Voor we vertrekken gaan we ontbijten in de haven. De neef van Ikhsan moeder en een vriend zitten daar ook en we mogen bij ze zitten. Ze hebben allerlei lekkers besteld en we mogen alles proeven. De twee mannen waren dusdanig enthousiast over ons bezoek dat we gefilmd en gefotografeerd werden. Na een flinke regenbui (de eerste in maanden) zetten we onze reis voort.

4ea53462-7f26-4f14-b521-28fe3ec3a026

Na 2,5 uur komen we aan in Rammang Rammang. We moeten in de boot om bij ons resort aan te komen. Het is letterlijk 1 minuut met de boot dus dat is geen probleem. Ons resort is klein en schattig. We zitten echt midden in de natuur.

IMG_3038IMG_6273

Veel tijd om te acclimatiseren is er niet en we gaan binnen een uur al op pad. We hebben een heerlijke lunch en worden entertaint door een andere gids genaamd Dodo.

We beginnen aan een wandeling door de natuur van Rammang Rammang. De tocht is 7 km en we lopen langs prachtige plekken. Overal om ons heen zien we dieren zoals vogels, koeien en ook apen, maar we moeten ook over verschillende hindernissen zoals stenen, banden, bruggen (ook voor maar 1 persoon) van bamboe en modder. Onze eerste stop is een grot waarvan ze niet weten hoe oud hij is.l, maar denken 40duizend jaar.  De grot heeft allemaal tekeningen aan de binnenwand van handen, verschillende dieren en tekens. We kijken even rond en lopen dan door naar een tweede grot. Dit keer een kristal met mooie glinsteringen. Rowen gaat niet mee. Ralph moet twee bamboeladders beklimmen om hoog in de grot te komen.

IMG_6291IMG_6351IMG_6305

Na deze twee grotten maken we onze wandeling af door de bossen richting het resort. Het is een ware jungeltocht langs de sawa’s, maar we lopen eigen overal waar je maar kan verzinnen. Onze gids Osman schikt ineens op hij ziet een slang en jaa hoor daar is een echte slang van mogelijk wel 10 meter. We deinzen achteruit want hij blijkt giftig en niet bang voor mensen. We zien zijn dikke huid door het hoge gras glijden en behouden afstand tot het veilig is.

We lopen door maar merken dat we nu meer op onze hoede zijn.

We zien nog een aap, maar komen dan al aan bij ons resort.

IMG_6276

Na een pauze van 30 minuten gaan we weer verder. Dit keer eerst in de boot. We gaan naar de sea bedding. Deze grotten  stonden voorheen onder water. We komen aan bij een prachtig landschap met overal stenen. Het is een geweldig beeld. We bewandelen een soort labyrint waar je goed kunt verdwalen. Het is er prachtig en je raakt bijna niet uitgekeken.

IMG_6338IMG_6336IMG_6324IMG_6320IMG_3047

Na hier heerlijk te hebben rondgewandeld en gekeken, lopen we terug naar de boot want we gaan verder. We gaan naar het centrum van het dorp om ook hier nog een wandeling te maken. We merken stiekem dat we echt kapot zijn. En slenteren een rondje om het dorp heen. We hebben het rijstproces nog even van dichtbij kunnen bekijken en zien nog wat apen rondlopen. Het dorp ligt in een soort vallei omgeven door karst bergen en er staan maar 17 huizen. Er wonen ook niet meer dan 75 mensen en Ikhsan vertelt ons dat ze tot 2012 nooit toeristen hadden gezien in Rammang Rammang. We merken dit ook wel, want de locale bevolking vind onze aanwezigheid wederom geweldig.

IMG_6342

We zijn snel klaar met de wandeling waardoor we nog ongeveer 15 minuten moesten wachten voor we verder konden met de boot, want we gingen nog kijken naar het fenomeen van Rammang Rammang (de uitvliegende vleermuizen).

We vonden een plekje in het water, waar 1 ander bootje zat te wachten. De gids had gelukkig nog wat muggencreme gekocht, want de muggen zijn hier "the size of buffalos", aldus Ikhsan. We waren ruim een half uur aan het wachten en het werd al donker, dus waren benieuwd of we het fenomeen goed konden aanschouwen. Rowen dacht op een gegeven moment wat te horen, Ralph dacht dat het de wind was.  Een minuut ging voorbij, totdat de gids een lamp scheen op de ingang van de grot. Al snel zagen we duizenden vleermuizen de grot uitkomen, deze vormden een gigantisch lange streep. Het geluid dat Rowen hoorde was niet de wind, maar de vleermuizen die met z'n allen uitvlogen. Een bizar spektakel, waar we minstens 10 minuten naar gekeken hebben. Op een gegeven moment vonden we het mooi geweest en gaven we aan dat we verder wilden. De streep aan vleermuizen bleef maar uit de grot komen en was op een gegeven moment goed zichtbaar in de ondergaande zon. In het pikkedonker gingen we, omgeven door palmen en andere tropische planten, verder. Op een gegeven moment stopten we en werden we nog getrakteerd op 2 bomen waar tientallen vuurvliegjes de bomen versierden als kerstverlichting. Een prachtige afsluiting van deze 2 onvergetelijke weken in Sulawesi. Ondanks dat we dit enorm gaan missen, zijn we toe aan een weekje relaxen op Bali.

IMG_6359IMG_3055IMG_3056

Morgenochtend worden we om 6 uur 's ochtends opgehaald en hopen we rond een uur of 12, onder het genot van welverdiende drankjes op het strand, rustig te beseffen wat ons allemaal is overkomen.

IMG_3058IMG_3045

1. Martin:
    4 augustus 2023
    Wij kijken er ook naar uit. Tot morgen.
  2. Geneviève:
    6 augustus 2023
    Heel veel plezier met zijn allen op Bali!☀️😘🏝️