Dag 3 van Tangkoko naar Tomahon

26 juli 2023 - Tomohon, Indonesië

Vandaag zijn we wederom vroeg opgestaan (5:30) om om 6 uur naar de haven van Tangkoko te gaan en de vissers bezig te zien gaan met het binnen halen van de vis.

Het was al erg druk met locals op het strand. Er zijn meerdere groepen mensen aan het wachten op de boten om ze uit zee te slepen, de vis in te laden en nadien als bedankje een zakje vis te krijgen.

IMG_2746IMG_5688

Om 7 uur zijn we terug gegaan om te ontbijten. Het ontbijt was een teleurstelling, het bestond om precies te zijn uit twee bananen, acht stukjes papaya en twee droge boterhammen met koffie.

IMG_2751

Deze teleurstelling hebben we moeten verwerken met de komst van een verdwaalde Makak die de lodge nog even op stelten zette. Daarna zijn we vertrokken richting Tomahon.

Onderweg heeft Juffry ons veel nieuwe dingen geleerd. Hij heeft uitgelegd hoe je op verschillende manieren iets kan vragen, hoe je het uitspreekt en op welk moment een vraag het meest passend is. Zo hebben we onderweg twee opa’s gevraagd om Sereh =limoengras. De opa’s vonden het zo leuk dat we ook meteen nootmuskaat noten en limoenblad kregen.

Vraag: opa saya minta sarin batas

Onderweg kwamen we door Minahassa waar we de typische huisjes hebben bekeken. Juffry vertelde dat wanneer een man zijn vrouw om haar hand vraagt hij bij een “ja” nooit via dezelfde trap het huis verlaat.

IMG_2752

We zijn doorgereden richting de vulkaan Mahawu. Ondertussen trapte Juffry nog een keer flink op de rem om te stoppen bij een kaneelboom en ons de geur van kaneelblad te laten ruiken. We zijn naar de kleinere slapende vulkaan gegaan, omdat de andere vulkaan (Lokon) op het moment erg actief is en daardoor gesloten is voor publiek. Ook deze vulkaan was erg mooi. We hebben rondom de krater gelopen waarbij we geweldig uitzicht hadden over de ring of fire.

IMG_5726IMG_5718

We hebben nadien koffie gedronken bij een tentje genaamd Tuur maasering. Een verstopte plek, maar een oase van rust en gezelligheid. Hier hebben we heerlijke hapjes gehad (cucur en onde-onde)

IMG_2753IMG_2759IMG_2760
In de middag zijn we gaan lunchen bij lake Tondano, een gigantisch meer dat ons aan het meer van Loch Ness deed denken. Juffry wist een goed visrestaurant, waar de vis vers uit het meer kwam. Ons middag eten was dan ook een heerlijk visbuffetIMG_2762

Na de lunch zijn we richting Danau linow lake gegaan. En prachtig meer met een zwavel bron. Hier waren verschillende borrelende en stomende kraters te zien. Het was een uniek landschap met allemaal verschillende kleuren.

IMG_2770IMG_5752

Tot slot zijn we onderweg naar ons nieuwe slaapplekje langs de houten huisjes gekomen. Deze wilde Juffry heel graag aan ons laten zien. We hebben meteen een rondleiding bij deze nieuwbouw gekregen, waarna een blije Indische oma graag foto’s van ons wilde hebben.

IMG_2772

Daarna was het echt tijd om naar ons 2e onderkomen te rijden. Een eco resort midden in de je bossen, erg mooi opgezet! Tot morgen en slaap lekker

IMG_27789269d990-9de8-4636-a50f-a30f1bcf6287